Zeker nu er onduidelijkheid bestaat over vertrek en vertraging van vakantievluchten kunnen medewerkers vragen om hun geplande vakantiedagen in te trekken of te verzetten. Ben je als werkgever verplicht dit verzoek van een werknemer te honoreren?
Nee, dat is op zich niet verplicht. Hoofdregel is dat een door de werknemer aangevraagde en door de werkgever geaccordeerde vakantie vast staat. Dat betekent dat de werknemer in dat geval geen recht heeft om die vakantie vervolgens eenzijdig weer in te trekken.
Daar staat tegenover dat je als goede werkgever wel altijd redelijk moet blijven. Als het niet tot onoverkomelijke problemen leidt dat een werknemer een paar dagen eerder of later vertrekt en er voor de werknemer geen andere mogelijkheid voorhanden is, dan zal je als werkgever met het verzoek van de werknemer moeten instemmen. Dat kan ook gelden voor verzoeken tot intrekking van vakantie als de door de werknemer geboekte vakantie door Schiphol dan wel de reisorganisatie wordt geannuleerd en uitwijken niet mogelijk is. Zeker als er werk genoeg voorhanden is.
Dat betekent dus ook dat wanneer je als werkgever goede redenen hebt om niet met de intrekking of wijziging van vakantieaanvragen in te stemmen, je dat niet hoeft te doen. Een reden kan zijn als je bijvoorbeeld al vervanging hebt geregeld die je niet meer kunt verzetten.
Meer informatie of advies?
Wil je meer informatie of advies over het intrekken van vakantieaanvragen? Neem dan contact op met Laura Wevers, arbeidsrecht juriste, telefoonnummer 088-0124747 of stuur Laura een e-mail.