Doorgaan naar inhoud
  • 088 - 012 47 47
  • contact@people-payment.nl
  • remote support
Logo van People & Payment
  • Home
  • HR Services
    • Consultancy
    • Juridisch advies
    • Academy
    • Daywize Cloud
    • Contractbeheer
  • Salaris Services
    • Uitbesteden
    • Zelf verwerken
    • Starterskit
  • Arbo Services
    • De Arbodienst voor het MKB
    • Onze oplossing
    • RI&E
    • Vertrouwenspersoon
    • Klantrecensies
  • Over ons
    • Vacatures
    • Ons Team
    • Nieuws
    • NIRPA
  • Contact
  • Offerte aanvragen
Menu
  • Home
  • HR Services
    • Consultancy
    • Juridisch advies
    • Academy
    • Daywize Cloud
    • Contractbeheer
  • Salaris Services
    • Uitbesteden
    • Zelf verwerken
    • Starterskit
  • Arbo Services
    • De Arbodienst voor het MKB
    • Onze oplossing
    • RI&E
    • Vertrouwenspersoon
    • Klantrecensies
  • Over ons
    • Vacatures
    • Ons Team
    • Nieuws
    • NIRPA
  • Contact
  • Offerte aanvragen

Een of twee arbeidsovereenkomsten?

  • 25 november 2021
  • Sociale verzekeringen

De werkgever heeft de verplichting om het loon van een werknemer tijdens diens arbeidsongeschiktheid door te betalen. Deze loondoorbetalingsplicht duurt in beginsel maximaal 104 weken. Een werknemer, van wie de dienstbetrekking eindigt binnen dat tijdvak van 104 weken na het intreden van arbeidsongeschiktheid, krijgt ziekengeld uitgekeerd.

Een procedure voor de rechtbank had betrekking op de vraag of een werknemer een of twee arbeidsovereenkomsten had. De wet verbiedt niet dat een werkgever en een werknemer meerdere naast elkaar bestaande arbeidsovereenkomsten sluiten. Als uitgangspunt geldt dat niet van twee naast elkaar bestaande dienstbetrekkingen wordt uitgegaan als er geen wezenlijke verschillen in de afgesproken arbeid en de arbeidsvoorwaarden bestaan. Volgens de rechtbank is wel sprake van twee arbeidsovereenkomsten als partijen daaraan afzonderlijke, in de arbeidsovereenkomst uiteengezette, rechtsgevolgen hebben willen verbinden. Dat geldt ook als de werkzaamheden in beide dienstverbanden niet van elkaar verschillen.

In deze procedure ging het om een aanvulling op de bestaande arbeidsovereenkomst, waardoor de werknemer in de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 juli 2020 meer arbeid zou verrichten. De bestaande arbeidsovereenkomst gold voor onbepaalde tijd. Volgens de rechtbank betrof het een tijdelijke uitbreiding van uren. Hoewel de werknemer arbeidsongeschikt was aan het einde van de aanvullende periode en de arbeidsongeschiktheid nog geen 104 weken had geduurd, had de werknemer geen recht op ziekengeld. Er was geen sprake van het einde van een zelfstandige arbeidsovereenkomst.

Bron: Rechtbank Gelderland | jurisprudentie | ECLINLRBGEL20215598, ARN 20/5536 | 19-10-2021
PrevVorig berichtWetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2022 aangenomen
Volgend berichtAanvullende crisismaatregelen vierde kwartaal 2021Next
  • Terug naar overzicht
It's all about people!
Logo van People & Payment
  • 088 - 012 47 47
  • contact@people-payment.nl
  • Ranonkelweg 12
    2651 MX Berkel en Rodenrijs

Aangesloten bij

  • SBCA
  • NIRPA
  • OVAL
  • VNSA

links

  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy statement
  • Personeelsdossier
  • Kennisbank

Nieuwsbrief

© 2022 People & Payment - Website door Edvertised Media

Facebook Twitter Linkedin

Remote Support

Als u hulp op afstand nodig heeft kunt u hieronder op doorgaan klikken.

Let op! Er wordt een uitvoerbaar bestand voor Windows gedownload (.exe), door dit bestand uit te voeren kunt u verbinding met ons maken via TeamViewer QuickSupport.

Doorgaan

TeamViewer
Quick
support